Pædagogik og visioner
Hele det pædagogiske fokus handler om relationerne barn- voksen og barn – børn. Relationerne er grundlaget for barnets trivsel udvikling, fællesskabsfølelserne, læring og dannelse. Sproget indgår bevidst i hele den daglige pædagogiske praksis som en del af læringen. Leg, læring og rum er i fokus i forhold til den sociale udvikling, og læringen generelt. Legen er i fokus med henblik på, at følge barnets spor der, hvor det er muligt.
Læringen i spisesituationerne er i fokus i forhold til mestring. Der vil selvfølgelig være tidspunkter og situationer, hvor det ikke er muligt at følge nedenstående, da barnets/børnenes trivsel altid kommer i første række.
Vi tilrettelæger og planlægger vores arbejde med udgangspunkt i den styrkede læringsplan.
I praksis betyder det, at vi er helt bevidste om børnenes fællesskaber, trivsel, læring og dannelse.
Det vil sige, at vi skaber rum for lege i fællesskaber ”vi rydder ikke op, men gør klar til den næste leg” det kan være at stille legetøjet op i indbydende rammer.
Legen er vigtig, og vi forsøger, at følge barnets spor, når dette er muligt, og planlægge her ud fra.
Vi har fokus på, at vi bruger sproget aktivt i alle planlagte og praktiske aktiviteter, f.eks., når vi spiser, går tur eller bare skal have tøj på.
- Der er ord, som vi har særligt fokus på i en bestemt periode
- Vi arbejder med temaer som f.eks. vand, is, vind og jord.
- Vi undersøger muligheder for sang og musik.